torsdag 30 april 2009

Valborg

Så var det valborg igen!





För att upplysa er som funderar över varför vi firar valborg kommer följande fakta.

Valborgsmässoafton, sista april eller som man i folkmun kallar det, rätt och slätt "valborg" firas inte bara i Sverige utan även i Estland, Finland, Lettland, Tjeckien och Tyskland.

Traditionen grundar sig på de hedniska högtider som senare övergick till att anknytas med Heliga Valborgs kult mot häxtro och onda andar, som uppstod speciellt efter hennes död år 779
(Heliga Valborg är enligt legenden en engelsk prinsessa som kallades till Tyskland av ärkebiskopen av Mainz, för att hjälpa till att kristna tyskarna).

I Norden firade man på hednisk tid en äldre högtid som var kopplad till de döda.
Man ansåg att gränsen mellan de levande och de döda vara svagast under just denna natt.
Idag tänds inte valborgselden a.k.a majbrasan för att fira den Heliga Valborg eller mot häxor och demoner utan för att välkommna våren och för att bränna det gamla och ge plats för det nya.

Jag är helt slut efter mitt träningspass och dagen i sig,
så jag skiter helt i att fira valborg över huvudtaget.
Min valborgskväll blev en god middag med familjen, lite Guitar Hero och sedan en film!
Det duger gott för mig!
Ska dessutom upp tidigt imorgon på en jobbintervju.
Nu ska jag kila till bilen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar