tisdag 7 april 2009

Welcome to Stockholm!!

Hur ska jag börja.....
Planen var att flyga ifrån Umeå kl 19:40 och landat i Stockholm/Bromma kl 20:45. Där skulle min storebror hämta upp mig och skjutsa mig. Sen skulle jag få krama om min familj och min hund. Rätt skön plan ändå..... nu blev det tyvärr inte så

Istället började resan så här: Jag kliver ombord på planet, lägger upp väskan och sätter mig på min plats.
Flygvärdinnorna visar upp den vanliga säkerthetsanvisningen, hur syrgasmaskerna ramlar ner från taket, hur du blåser upp din flytväst, vart exit utgångarna ligger osv....
Där efter börjar planet rulla ut mot startbanan, vi gör en 180 graders sväng och planet börjar vibrera precis samma sekund som piloten börjar gasa.
Vi hinner kanske köra 10 meter innan planet helt plötsligt gör en kraftig inbromsning.
Ena motorn fungerade inte som den skulle så vi fick åka in och parkera planet för att låta en tekniker titta på motorn. Jag ser hur en kille går fram till ena motorn och börjar skruva lite.

(kändes sådär tryggt)
Efter ca 1 timme och 20 min väntan förklarar piloten att nu är motorn lagad och att vi nu ska testköra motorn. Precis då är det en kvinna som väljer att gå av planet vilket medför att vi nu måste identifiera vårat bagage för att det eventuellt inte ska vara något kvarlämnat bagage som utgör en säkerhetsrisk.
Det går ytterligare 20 min...
Sen hinner vi bara backa ut med planet och vända innan piloten ropar ut att motorn fortfarande har vissa problem.
Nu börjar jag bli sådär lagom lycklig. Inte nog med att jag är hungrig som ett djur, jag har dessutom en liten skrikande miniterrorist bakom mig som sjunger, sparkar i sätet, är kissnödig, sjunger lite mer, skriker lite, sparkar lite mer i mitt ryggstöd samtdigt som han klickar av/på bältet helt hysteriskt..... klick..klick..klick..klick..klick..klick
Nu får vi veta att vi ska byta plan (YES!!!!) .... men... vi måste vänta i 35 min på att det nya planet ska landa och tankas om, sen är det massa pappersarbete som måste göras innan vi kan lyfta. (såklart)
Summa sumarum: Jag var hemma hos familjen kl 00:00 istället för 21:00
Men jag är rätt lycklig ändå, jag har fått träffa min syster och min goa lilla vovve!
Nu ska jag ta och sova, för imorgon blir det lyxfrukost med syster yster,sen promenad, sen träning!
Over and Out!

1 kommentar: