tisdag 30 juni 2009

Hola, mi habla espanol

Har sagt det förut men säger det igen.
whatta day... fast denna gång med lite tyngre bokstäver än igår.
Med tunga steg klev jag upp och hoppade upp på cykeln.
Det är förvisso väldigt härligt att cykla och komma igång på morgonen. Men vissa dagar är man bara trött och önskar att man fick köra bil istället för att cykla den här milen till jobbet.
Hur som helst, dagen på jobbet var lång men väldigt bra.
Inte bara upptäckte jag en intagen som försökte smuggla in dumheter utan jag sprang även på min pojkvän från mellanstadiet.
Lustigt hur man kan känna igen varandra efter så pass många år.
Fördelen med att vara en yngre, blond tjej är att människor har en förmåga att underskatta mig.
Vilket inte bara ger mig bra fördelar utan även goda möjligheter till att överraska!
(Nu pratar jag om dom intagna :)
Det var precis vad denna kille gjorde... han underskattade mig och trodde han kunde lura mig.
Men icke!
Man blir rätt förvånad av allt de intagna kan slänga ur sig.
För att bara ge några exempel:
"Jag tycker man ändå kan kräva lite bättre mat så här på häktet."
"Har någon tagit ens grejer eller tabbat sig så har man ju rätt att hämnas..så är det ju!"
"Enligt häkteslagen har jag rätt till att få laktosfri mjölk."
"Jag trivs rätt bra här, man slipper tänka på julklappar, högtidsmiddagar och annat."
En annan sak man tydligt märker är att de lever i en sluten värld och en sån liten grej som saknaden av en termos kan göra dom hyffsat upprörda.
Vilket man kan förstå.
En annan lärdom jag fick av dagen var hur pass mycket kommunikation och din respons till en persons yttrande kan göra stor skillnad.
Ger du rätt respons eller kommunicerar på rätt sätt kan du få en helt annan utgång än vad du kunnat få om du svarat på ett annat sätt.
Vilket vi även fick lära oss under utbildningen och som ter sig rätt logiskt men alltid skönt att få uppleva ett sånt tillfälle live som blir så pass tydligt.
Har ju varit sugen på att börja läsa spanska, vilket jag nämnde för en av mina spansktalande kollegor. Som glatt erbjöd sig lära mig spanska. Så idag vid lunchen hade vi första grundläggande lektionen med lite grammatik
Imorgon ska jag försöka hinna förbi biblioteket innan jag cyklar hem och låna mig en spanska bok.
Körde ett litet träningspass efter jobbet, sen i mil cykeltur hem.
Jag var trött när jag kom hem kan jag säga. Lite käk, sen en dusch sen upp och hoppa och ut med hunden.
Nu ska jag slänga iväg några räkningar, sen ger jag upp för dagen.
Ska bli så skönt att sova!
Night!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar