tisdag 1 september 2009

en saga om ett gym

Vilken skön dag jag har haft! Och än är den inte slut.
Började dagen med en 4 timmars lektion som varken var bu eller bä.
Jag satt i vanlig ordning bara och tittade på klockan och längtade hem.
När klockan äntligen slog 12 så kom min baby och hämtade mig och vi åkte och tränade.
På kanske, om möjligt norrlands sämsta gym någonsin!
Kul dessutom att dom krävde oss på 80 kr per skalle som inträde i detta s.k gym.
Både Fredrik och jag gick och tänkte att vi borde fått betalt för att varit där.
Vad var det då som var så fel på det här gymmet?
Ja låt mig börja från början. Vi kliver in och går till kassan. Fredrik hälsar artigt och ber att få betala för 2 personer till gymmet.
160 kr tack, säger tjejen bakom kassan
Hur var och när bestämdes det att man ska ta chockartade överpriser på en inträdesavgift till ett gym? Hur har gymmen idag mage att ta 1/3 av priset, i många fall, till vad ett månadskort kostar??
Iksu var inte mycket bättre, 120 spänn för att gå in och träna!! Javisst, iksu är stort och du kan träna många olika saker. Men faktum är att du för det inte är på gymmet mer än 1-2 timmar!
För mig är det helt jävla galet! I ren protest och ilska funderar jag på att sluta träna, gå och bli fet, otymplig och bli en av dessa medborgare som pga min ohälsa bli sjuk och oförmögen till att jobba. Kosta staten och samhället massor med pengar.
Nåväl, åter till min historia om detta groteska gym ;)
Efter att vi blivit diskret och inlindat rånade vid kassan gick vi in och skiljdes åt för att gå in till respektive omklädningsrum,
Kliver in i en stor lokal som är rent ut sagt, skit tråkig. Ingen tanke, ingen feeling utan bara ett 50 tal skåp uppsmällda och en och annan bänk med krokar. Slänger på mig mina träningskläder och ska springa på toaletten innan det bär av mot gymmet.
Lika snabbt som jag springer in på toaletten springer jag ut.
Dörren är gjord något halvdimmig glas vilket gör att känslan av ett privat besök på toaletten är minimal.
Det är dock inte toalettdörren som får mig att vända, utan själva faktum att toalettsitsen är lika nerpissad som på en lastbilschaffis-toalett på en risig bensinmack uppe i Stensele.
Sen kliver vi in i gymmet... här spelas det lugna favoriter på halvjummen nivå.
Vajern i kryssdragsmaskinen var halvtrasig, handtag var flottiga och saknade grepp, det fanns ingen som helst logik i uppställningen av maskinerna.
Någon ställning för skivstång fanns inte, ingen nedåtlutbar bänk fanns heller.
Jag minns knappt allt jag svor åt.
Det finns EN rengöringflaska för att kunna torka av diverse redskap.
Denna är istället fylld med lite diskmedel och vatten.
Cred ska dom ha för att trots allt tagit sig tid att med en bläckpenna strukit över desinfektions i ordet desinfektions rengöringsmedel.
Det fanns inga hantlar över 26 kg (detta drabbade dock inte mig som ni kanske förstår)
För att bäst beskriva detta gym med ett ord så blir det Fattigt.
Fattigt, ogenomtänkt, dåligt.
Skapt för bara en typ av motionärer. Sånna som faktiskt inte bryr sig om det ger något av att träna.
Som bara går dit för att dagen efter kunna säga till arbetskollegorna att dom faktiskt var på gymmet.
Tillhörande denna upplevelse var det en mindra attraktiv dam..tjej som sprang runt och nynnade med i alla lugna låtar.
Jag höll på att brinna av flera gånger.
Aldrig mer sa vi båda när vi gick där ifrån.
Nu ska jag äta parisare with my love!
Sen blir det lite plugg och sen filmkväll med chips och dipp kanske?

3 kommentarer:

  1. Haha, måste bara få fråga vilket gym du så fint gör reklam för? :)

    SvaraRadera
  2. fan det gymet låter hardcore!
    /Murat

    SvaraRadera
  3. Hahahaha...
    Vilket skitgym det låter som...
    Ser att du hittat kärleken,, Grattis!!
    Alternativ när det inte finns gym, som för mig på fartygen.. Crossfit...
    eller spana in www.rossboxing.com
    han är kampsportar men hans träning bygger på att träna utan en massa redskap..
    det kan man göra var som helst...
    Håller med..
    Idiotiska Priser
    Bojkotta gymmen,, men hehe sluta inte träna ;)

    SvaraRadera