måndag 11 januari 2010

Tjockis i vattnet!

Så börjar måndagen lida mot sitt slut.
Dagens stora grej var såklart att bada isvak.
Jag och Sofia slog följe dit och vi hann snacka lite skit innan.

Kom på plats och såg det stora mörka hålet på ca 1*10 meter. Från isvaken till tältet där vi skulle byta om låg ca 100 meter bort från plurret. Inte alls speciellt långt om man är torr men rätt lång sträcka när man är blöt och benen är lika stela som pinnar.

Instruktionerna var följande: Vi skulle kräla fram till vattnet samtidigt som vi skulle ropa att hjälp var på väg. Sen skulle vi dyka i som en säl ner i vattnet och simma till andra änden av isvaken.
Där låg en docka och flöt som vi skulle "rädda".
När vi fått tag i dockan skulle vi ropa "dra" till vår kamrat som hade oss i lina. Vi fick då lite draghjälp tillbaka och väl framme vid kanten fick vi släppa dockan och skulle stanna kvar i vattnet medans vi rabblade en ramsa. Tanken var där att inse att så fort första chocken lagt sig så är det inte så hemskt att vara i vattnet.
Att hårdträna axlar i lördags var kanske inte den bästa idéen då jag knappt hade kraft att dra mig upp ur vaken.
Jag ser ut som en liten tjockis som ätit för mycket godis som inte kommer upp ur bassängen....

Kallt som s*tan var det men nu i efterhand
så är det väldigt härligt att ha det gjort.
Mest obehagligt var nog det faktum att kroppen inte fungerar som man är van vid när man hamnar lite i chock av det kalla vattnet.
Frisk och klar i skallen blev man helt klart. Hade vi bara haft en bastu att springa in i så hade det t.o.m varit riktigt skönt. Men nu fick man springa in i ett tält och byta om istället.
Stolt är jag i alla fall över att ha gjort det och jag kan helt klart tänka mig att göra om det!

Nu är det bara 25 dagar kvar tills jag får åka hem! Wie!
Nu blir det en kopp te sen ska jag duna in i min sköna 90 säng ;)
Kram

2 kommentarer: