onsdag 2 december 2009

Vissa borde inte ha körkort

Om det är något som saknas i dagens samhälle så är det en kontroll av folks körkunskaper när vid en viss ålder.
Jag hade varit och hämtat Lisa hos Linnéa och var på väg hem. Vid en T-korsning så har jag en bil framför mig och vi båda ska svänga vänster.
I mötande körbana, ett par hundra meter bort kommer det en bil. De flesta bilarna hade tryckt på gasen och svängt vänster eftersom det fanns gott om tid för det.
Den här bilen gör dock inte det.
Jag tänker inte mer på det utan antog att personen bakom ratten kanske inte är en van bilförare och valde heller att svänga när mötande fil är helt tom.
Trots att bilen bromsar märker jag hur den börjar rulla bakåt. Snabbt lägger jag i backen och slänger mig på tutan i hopp om att personen ska inse att den rullar och bromsa. Att jag hänger mig på tutan ger dock inga resultat.
BOMP! så slutar hans bil rulla.
Tack och lov var farten på hans rullande bil väldigt låg och Linnéas bil har en sån där härligt gokart gummilist runt karossen.
Va händer sen?
JO hans bildörr öppnas och jag förväntar mig att det ska kliva ut någon, lite skärrad person som kommer be om ursäkt. Men ingen kliver ut.
Tillslut sätter jag på min varningsblinkers och kliver ut och går fram till den öppna bildörren.
Där sitter en äldre man med vänsterhand helt inlindad i bandage, man ser bara fingertopparna.
Han tittar knappt på mig när jag kommer fram.
- Fick du motorstopp frågar jag
- eh ja, svarar mannen lite förvirrat.
Sen fortsätter han
- Körde du in i mig?
Körde JAG.. JAAAAAAG in i dig?
Nu svarade jag inte så, utan jag svarade väldigt pedagogiskt:
-Nej du rullade in i mig, men det blev som tur är ingen skada på varken din eller min bil.
Ska man köra bil när vänsterhand är helt obrukbar och endast kan fungera som en dekoration på ratten? NEJ
Ska man köra bil när man är så pass att man inte ens noterar att din bil rullar bakåt och in i en annan bil? NEJ
Borde det vara mer kontroller på bilförare? JA
Nu ska jag och Lisa ut på långpromenad i skogen!

1 kommentar:

  1. Du skulle ju plockat ut honom ur bilen med KKS-tekniken som vi lärde oss och lägga honom på marken! haha.


    /M

    SvaraRadera