söndag 21 mars 2010

Lov'n'it

Haft en grym söndag!
Gick på en långpromenad på 2 timmar med Tomas. Det var strålande väder och det var precis vad jag behövde, lite endorfiner och schysst sällskap!
Sen var det dags för mitt absolut roligaste träningspass på hela veckan..... Pole-fit!

När jag var yngre så tränade jag truppgymnastik i ca 9 år. Det är alltid något jag på något vis har saknat och ångrar lite idag att jag la av. Nu har jag hittat nåt som motsvarar den känslan jag fick av gymnastik. Att få anstränga hela kroppen i kombination med att få träna koordinationen

Min starka sida inom gymnastiken var trampetsen och plinten då det krävdes att man vågade ta fart. Min plats på mattan var aldrig något jag var speciellt vass på. Mina tränare försökte i förgäves få mig att sträcka på vänsterbenet och foten samtidigt som jag hjulade eller gjorde bakåtvolt.
Det var som att mitt vänster ben saknar nån muskel. Signalerna från skallen nådde aldrig foten.
Detta var något som jag idag insåg att jag fortfarande har problem med.
Så nu blir det att träna vänsterbenet. Sen märker jag att jag inte längre är lika vig som jag var i yngre dagar. MEN! Som med allt annat så är det bara att nöta och så kommer det gå.
Så from nu så ska det efter varje träningspass tänjas och stretchas.

Jag är ju en beundrare av Tradera.se
En underbar sida där man både kan sälja gamla grejer man inte längre använder eller fynda allt mellan himmel och jord!
Så jag fyndade några frön för några fjuttiga kronor.
För att få lite vårkänsla bestämde jag mig för att köpa lite frön från växter som ursprungligen kommer från andra delar av världen.
Min tanke är att så upp dem till små plantor här i mina husvärdars växthus och sen lagom till sommaren ta hem dem till Stockholm för att plantera ut dem i trädgården.
En liten dröm är att nån gång ha ett växthus att odla upp växter i.


Purpurlönn från Japan
Härligt röda spretiga blad!


Vit Blomsterkornell från USA, Canada

Går att klippa och forma till en buske

Flamboyant från Madagaskars västra sida

Även kallad "Flame tree" av de blodröda blommorna

Japansk Buddha pinje

Katsura träd


Judas träd

Vissa av de här träden/buskarna kommer få bo i en kruka som ska vinterförvaras. Men det häftigaste med dessa växter som kommer från andra länder är att de faktiskt anpassar sig och kan även leva här i Sverige zon II.

Många av dessa växter används till bonsai och är därför lätta att klippa och anpassa till den form och storlek man själv önskar.

Nu måste jag plugga lite.... Hade planerat en dag med många timmars plugg... det blev inte en enda. Nu ska jag göra lite nytta och sen ska jag börja mentalt förbereda mig inför kompetens skyttet imorgon.

Håll tummen för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar