måndag 22 augusti 2011

Röda flugor

Har du precis som jag fått objudna gäster i ditt hem? De röda små flugorna som alltid kommer på hösten?
Bananflugor eller fruktflugor kallas de för och de ser ut som de små svarta blommflugorna men skillnaden är att dessa är röda och MYCKET äckligare enligt mitt tycke.

De kommer på hösten från frukt och grönt och är nästintill omöjliga att bli av med.
Jag gör samma miss varje höst och tror att det beror på att jag har det smutsigt hemma.
Så jag tok-städar hemma i vanlig ordning och inser sen att jag inte blir av med dem.
Jag har inte många flugor hemma, men tillräckligt många för att de ska vara otrevliga och äckliga.
Alla kryp är äckliga.
Men nu har jag hittat ett knep att bli av med dem som jag tänkte dela med mig av.
Fyll ett glas med lite saft, vinäger och 1-2 droppar diskmedel.
Efter bara en timme så låg det säkert 10 st röda flugor i det glaset.
Det som händer är att de söker sig till sockret och vinägern som påminner om härsken frukt. De flyger ner för att ta sig en zipp och lägga sin ägg. Diskmedlet bryter ytspänningen vilket gör att de faller i och drunknar.

Dagen har jag spenderat genom att gått på stan och köpt mig en ny fin temugg.

Ett par ljus till ljuskronan i mitt kök.

Hittade en lång härlig kjol för bara en 50-lapp.
Sen njöt jag av stans godaste sallad tillsammans med kollegan Anna. Vi sprang sedan runt bland lite inredningsbutiker (lite bilder kommer imorgon).
Nu ska jag svida om och packa väskan för ledigheten börjar lida sitt slut och det är dags för ett nattpass.
Och när jag kommer hem förväntar jag mig ett flugfritt hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar